Stillingen er 9-9, og der er 10 sekunder tilbage af kampen. Højrefløjen, der nervøst spiller sin første håndboldkamp nogensinde, går mod mål og scorer, men hun tager fire skridt på vejen. Flere råber, der skal dømmes skridt. Men hvad gør du som kortbanedommer for at sikre den gode kampoplevelse? Det reflekterer topdommer Jonas Primdahl over i denne artikel.
En dommers opgave er – ud over at fordele kendelser korrekt – at være med til at skabe gode kampoplevelser. Det er også en af de seks grundsten i Dansk Håndbold Forbunds vidensgrundlag ’Rigtig, sjov håndbold’, der er afgørende for at bevare børn og unges motivation i idrætten.
Men at sikre gode oplevelser er ikke dilemmafrit og kan variere meget fra kamp til kamp. Så hvordan kan dommere og trænere i sammenspil være med til at skabe den gode kampoplevelse?
I den professionelle idræt kan reglerne ikke gradbøjes. Det forholder sig dog anderledes i børnehåndbold, hvor dommeren ikke kun skal være den autoritære skikkelse, men også vejlederen, regellæren og den, der kan give en highfive eller hjælpe med at binde snørebånd. Men det kan være svært som dommer at finde den rigtige balance.
Så hvor starter vi?
Mødet mellem trænere og dommer
Samarbejdet mellem trænere og dommer er et vigtigt element i at finde den rigtige balance. I kortbanekampe lægges der op til, at de to trænere og kampens dommer mødes kort inden kampstart til et ”teknisk møde”, som kun behøves at vare et par minutter.
Her drøfter trænere og dommer, hvordan kampen skal gribes an. Hvilket niveau er spillerne på? Giver det mening at fløjte alle skridtkendelser og dobbeltdriblinger? Hvad gør vi, hvis der opstår stor målforskel?
Eller er vi i den helt anden grøft, hvor spillerne er så dygtige, at de for deres udviklings skyld er bedst tjent med, at alt konsekvent dømmes hver gang. Her bør alle parter have for øje, hvordan de sammen skaber den bedst mulige kampoplevelse for alle på banen – også modstanderne.
Det er vigtigt, at denne samtale foregår inden kampen, da det er mere kompliceret at rette ting til, når først kampen er i gang.
Hvorfor gradbøje regler?
Forskning brugt i ’Rigtig, sjov håndbold’ viser, at en af de helt centrale faktorer, der motiverer børn og unge i sport, er oplevelsen af at lykkedes og udvikle sig. Hvis dommeren bliver klædt rigtigt på, kan vedkommende bidrage til endnu flere succesoplevelser. Det gøres fx ved at forklare en kendelse, når den fløjtes eller overse det fjerde skridt fra en spiller, der ikke har fået så mange succesoplevelser i kampen.
Disse budskaber kan virke banale, men det kræver et velvilligt samarbejde fra alle parter i hallen. Derudover skal dommeren være i stand til at differentiere sin dommerstil for at tilpasse sig den enkelte kamp. Her har træning, gode intentioner og en rolig indstilling været den rette opskrift for mig.
Rigtig god fornøjelse ude i hallerne – og glædelig sæsonstart!